Bussen
Kan met 2 tot 6 spelers gespeeld worden!
Ronde 1
Ronde 1 bestaat uit een vijftal speelronden. Bij elke speelronde mag de speler een bepaalde eigenschap van de kaart raden. Raadt diegene het goed? Dan mag hij een slok bier weggeven aan een andere speler. Raadt de speler het fout? Dan moet hij zelf de slok drinken.
1e kaart: Kleur van de kaart raden (Rood of Zwart).
2e kaart: Hoger of lager dan de eerste kaart.
3e kaart: Binnen of buiten dan de eerste twee kaarten.
4e kaart: Kaartsoort (Klaver, Schoppen, Harten, Ruiten
5e kaart: Plaatje of geen plaatje.
Ronde 2
Ronde 2 draait om het wegspelen van de kaarten welke in de eerste ronde zijn verdiend. Er worden twee rijen met vijf gesloten kaarten op tafel neergelegd. De bovenste rij is de ‘uitdeelrij’, de onderste rij is de ‘zelfdrinken rij’. Eerst wordt de kaart welke links boven ligt omgedraaid. Spelers kunnen een kaart met gelijke waarde hierop gooien. Voor elke kaart die ze kunnen wegspelen, mogen ze één slok weggeven aan een andere speler. Vervolgens wordt de kaart links onder omgedraaid. Spelers kunnen wederom hun kaart wegspelen, maar moeten zelf de slok drinken. Vervolgens wordt de 2de kaart boven omgedraaid. Deze heeft nu een waarde van twee slokken uitdelen. Dit gaat volgens het zelfde patroon door tot de laatste kolom. Deze hebben een waarde van vijf slokken uitdelen (boven) en vijf slokken zelf opdrinken (beneden). Na de laatste vijf slokken uitdelen, worden de resterende punten van de kaarten geteld. Een 2 geeft twee punten, een 7 geeft zeven punten etc. Plaatjes hebben een waarde van tien punten en een aas elf. De speler met de meeste punten wordt de buschauffeur.
Ronde 3
In ronde 3 worden er zes kaarten gesloten op tafel gelegd. De buschauffeur dient hoger-lagen te spelen met gesloten kaarten. Dus voordat de eerste kaart wordt omgedraaid dient de buschauffeur al hoger lager geroepen te hebben. Heeft de buschauffeur het fout moet hij het aantal slokken drinken tot waar hij is gekomen. Vervolgens moet hij weer van voor af aan beginnen (de reeds goedgeraden kaarten worden niet meer dichtgelegd). Sneuvelt de speler bij kaart 5 is dit dus ook vijf slokken drinken en moet de speler weer van voor af aan beginnen. Zodra de buschauffeur de zes kaarten op rij goed heeft geraden, is zijn rit afgelopen en begint weer een nieuw spel.
________________________________________
Zap de/het
kan met onbeperkt aantal mensen gespeeld worden.
Van tevoren wordt er een kenmerk gekozen. Dit kan van alles zijn, bijvoorbeeld man met bril, vrouw met rode haren, of groene muur. Vervolgens wordt de tv aangezet op NPO 1 en begint zappen. Wanneer het kenmerk niet binnen vijf seconden op het gezapte kanaal zichtbaar is, is de speler veilig. De volgende speler zapt vervolgens weer naar het volgende kanaal. Komt het gekozen kenmerk wel in beeld? Dan moet die speler een shotje of een slok nemen!
________________________________________
Kingsen
Doel van het spel is er voor te zorgen dat de kingscup en de spelers gevuld raken door opdrachten uit te voeren. Pak je een koning? Dan mag jij voor een kwart bepalen met welke drank de kingscup wordt gevuld. Pas op! Pak jij de laatste koning in het spel? Dan is het spel voorbij en moet je voor straf ook nog eens de gehele kingscup opdrinken!
verder heeft elke kaart met kingsen een andere effect of opdracht.
Kaarteffecten
index
Bij Kingsen zijn geen regels verbonden aan de kleur van een kaart; alleen de rang is belangrijk. Elke rang heeft een ander effect:
AAS
De speelrichting draait om. De beurt gaat de andere kant op, net zo lang tot er wéér een Aas wordt gepakt.
CIJFERKAARTEN
2 > Two is for you!
Kies een speler die moet drinken.
3 > Three is for me
Je moet zelf drinken.
4 > Categorie
Kies een onderwerp. Daarna gaat de beurt rond, met de speelrichting mee, en heeft elke speler 3 seconden om een voorbeeld te noemen van het onderwerp. De eerste die niets meer kan noemen, of iets roept dat al eerder genoemd is, moet drinken.
5 > Snake Eyes
Je wordt een slang! Iedereen die jou aankijkt moet drinken, net zo lang tot iemand anders een 5 trekt en jouw rol overneemt.
6 > Buddies
Kies een drinking buddy. Vanaf nu als één van jullie moet drinken, moet de ander dat ook.
7 > De tafel van 7
De beurt gaat rond, met de speelrichting mee, en elke speler moet direct het volgende getal noemen. De reeks begint bij 1 en de volgende getallen moeten worden overgeslagen:
- getallen in de tafel van 7 (7, 14, 21, enz.)
- getallen waar een 7 in zit (7, 17, 27, enz.)
- dubbele getallen (11, 22, 33, enz.)
De eerste speler die een fout maakt moet drinken.
8 > Goed bedacht
Je mag zelf een regel bedenken waar iedereen zich de rest van de ronde aan moet houden. Elke speler die betrapt wordt op het breken van de regel moet drinken.
9 > Wegvegen
Je mag een regel afschaffen die met een 8 is bedacht.
10 > Wie mij antwoordt is gezien
Je wordt de duivelse Quizmaster! Iedereen die een vraag van jou beantwoord moet drinken, net zo lang tot iemand anders een 10 trekt en jouw rol overneemt.
FIGUURKAARTEN
Boer > Meeste stemmen gelden
Iedereen steekt zijn hand in de lucht. Je telt af en bij nul wijst iedereen een speler aan. Degene naar wie het meest wordt gewezen moet drinken.
Vrouw > Rise of the Queen
Je staat op en iedereen moet volgen. De laatste die opstaat moet drinken.
Heer > Leg maar neer
Leg de Heer op het shotglaasje in het midden. De speler die de vierde Heer trekt moet deze Beker van de Koning leegdrinken. Hiermee eindigt de ronde.
JOKER
Als je een Joker trekt, bepaald je zelf welke kaart het wordt. Je voert de opdracht uit die hoort bij de gekozen kaart.
Maak jouw eigen website met JouwWeb